Behandelingen

Cognitieve gedragstherapie

Bij Cognitieve gedragstherapie (CGT) gaan we er vanuit dat je gedachten, interpretaties, en je gedrag invloed hebben op hoe je je voelt. Uit onderzoek is bekend dat het uit de weg gaan van angstige zaken zoals bepaalde plekken die angst oproepen of situaties waarbij je voor jezelf moet opkomen, de angst eerder zal vergroten dan verminderen. Wanneer je veel vanuit een negatieve irreële houding naar situaties kijkt, is de kans groter dat je somber, angstig of boos wordt. Tijdens de therapie gaan we samen op zoek naar een positieve reële benadering met gedachten die je daarbij kunnen helpen. We kijken samen naar het gedrag dat jou in de problemen brengt en leren je om anders te reageren in situaties die voor jou moeilijk zijn.

Schematherapie

Wanneer je de traumatische ervaring(en) al langer geleden hebt meegemaakt, heb je jezelf waarschijnlijk allerlei manieren en strategieën aangeleerd om te voorkomen dat het nog eens gebeurt. Misschien hou je mensen op afstand, zoek je steeds ruzie, doe je er alles aan om anderen tevreden te houden en cijfer je jezelf volledig weg. Dit gedrag komt voort uit schema’s. Schema’s zijn patronen die bepalen hoe je over jezelf, anderen en de wereld om je heen denkt. Ze kunnen er ook voor zorgen dat je snel van stemming wisselt en problemen hebt in het contact met anderen. Tijdens schematherapie leren we je je eigen schema’s te ontdekken en herkennen en leer je hoe je op een effectievere manier met je emoties en situaties om kunt gaan. Daarbij leer je voelen welke behoeftes je hebt en hoe je daar op een gezonde manier voor op kunt komen.

EMDR

EMDR staat voor ‘Eye Movement Desensitization and Reprocessing’ en is een therapievorm die wetenschappelijk bewezen effectief is en goed werkt als je last hebt van de gevolgen van een schokkende ervaring. Tijdens een EMDR sessie vragen we je in alle veiligheid te concentreren op deze traumatische gebeurtenis. Gelijktijdig leiden we je af met een bewegende lichtbalk of hand. Hiermee komt een associatieproces op gang met beelden, gedachten en gevoelens waardoor je de informatie versnelt verwerkt. Dit maakt dat de nare herinnering zijn heftigheid, kracht en emotionele lading verliest. Het herinneringsbeeld wordt zo waziger en minder bedreigend. Je kunt de ervaring een plek geven waardoor je je vrijer en meer ontspannen voelt.

Voor EMDR behandelingen, werken wij nauw samen met specialisten van bijvoorbeeld Splinter.care.

Online module

Naast onze individuele sessies en groepssessies, werken wij ook met een online module. Hierin kun je huiswerk maken tussen de sessies in en een dagboek bijhouden over je ervaringen. Deze online module wordt ook wel een E-health module genoemd.

Wij werken uitsluitend met zeer ervaren professionals die altijd op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen op gebied van behandelingen. We werken uitsluitend met behandelmethoden die wetenschappelijk bewezen effectief zijn en aansluiten bij de Nederlandse richtlijnen.